Esélyek és veszélyek a kreatív CV-kben

A kreatív, igényes grafikájú CV-k használata egyre terjed, ezeket leginkább pdf-ben küldik a jelöltek. Sajnos sem a pdf, sem a brosúraszerű CV nem előny az állásportálok és cégek adatbázisaiban. Sőt, néha kifejezetten hátrányos is lehet. Így aztán összecsap két trend, súlyos dilemmát okozva az álláskeresőknek: kitűnni egy kreatív CV-vel, vagy kiszolgálni a keresőmotorokat egy szöveges, minimalista word fájllal?

PDF formátumú CV-t leginkább azért küldenek a jelöltek, mert a szépen megszerkesztett CV látványát így biztosan eljuttathatónak érzik a címzett felé. Sajnos, a pdf lehet hátrány: egyes szoftverek nem boldogulnak jól vele, széttördelik, a CV-ben szereplő szavakat esetleg nem oda kerülnek, ahová valók, tönkretéve a jelölt esélyeit egy automatizált kiválasztásban. Pedig az automatizált kiválasztás hódít, mert úgy hiszik, vannak előnyei. (Nekem meg kétségeim ezzel kapcsolatban).

A nagyon látványos CV-k általában tartalmilag maradnak el az egyszerűbb, szöveges verziótól, ezért kevésbé sikeresek. Ráadásul a design miatt pont a keresőknek, automatizált kiválasztásnak nem felelnek meg.

Tipikus hibák kreatív önéletrajzokban

Idegen nyelvek zászlókkal ábrázolva. Nyilván mindenki tud e zászlócskák mellé idegen nyelvet társítani, de a szoftverek nem tudnak. Kihagyják, később tehát a keresők által nem találnak rá a jelöltre, ha a nyelvtudás az egyik kritérium, hiába tartalmazza a CV a nyelvtudását.

Rating: nagyon menő, nagyon látványos, de aki felsőfokú angol nyelvtudású ember CV-jét keresi az álláskereső portál vagy a saját adatbázisában, az így ábrázolt tudást nem fogja megtalálni

A CV-ben annak a két szónak kell szerepelnie ez esetben, hogy angol+felsőfok. Másképp nem lesz jó.

Régebbi munkahelyek felsorolása céglogókkal: amúgy sem vagyok híve, mert túl bazári lesz a sok logótól a CV. Azonfelül a CV a jelöltről szóljon, ne a volt cégeiről, azoknak nem kell ilyen marketing, és a szoftverek sem tudnak mit kezdeni vele. Ha pl. telekomos múlttal rendelkező jelöltet keresnek, hiába az ismert magenta, kék, piros logó, keresőszoftverek találataiban nem szerepel majd, mert a kereső személy cégneveket fog beírni. Ha mégis céglogókat tennél a CV-be, mert szerinted jól mutat, és a CV kompozícióját így találtad ki, legalább a cégnevet szövegesen is írd bele.

Jelölt által ismert szoftverek logói: szintén nem jó ötlet, mert kissé egzotikusabb szoftverek neve sincs HR-es köztudatban, nemhogy a logója. Ezeket a szakmai vezető határozza meg feltételként, ő csak keresni fog rá. Nem fogja megtalálni a releváns CV-t a logo alapján.

Egyéb ábrák: van aki diagramokon ábrázolja, hogy egyes feladatai, kompetenciái hogyan határozták meg a munkáját, karrierjét. Szép és látványos megoldás lehet, de az automatizált kiválasztásban ez sem lesz jó.

Függőlegesen vagy ferdén írt szavak, hasábos elrendezés: a design kedvéért néha ilyenek is megjelennek, ami nem feltétlenül lenne baj. A szoftver viszont fentről lefelé, balról jobbra olvas. Ki lehet találni, mit tesz a szoftver egy ilyen elrendezésű CV-vel, és mi kerül kereshető adatbázisba például ebből az önéletrajzból

Legjobb megoldás, ha a kreatív CV-d mellé egy teljesen szöveges verziót is készítesz. Ha mindkettőt feltöltöd a portálokra, elküldöd hirdetésekre, akkor a kiválasztó megtalál szoftverekkel is, a mellékletként feltöltött kreatív CV-d pedig a kreatív elemekkel hatnak rá.

(jobangel.blog.hu/2014/03/18/eselyek_es_veszelyek_a_kreativ_cv-kben)

Írj nekünk...